Facelift: bagaimana memilih prosedur mengetatkan kulit?

Penggunaan produk penjagaan kulit yang tepat pada masanya boleh melambatkan, tetapi tidak berhenti, penampilan perubahan berkaitan usia pada wajah. Apabila kulit kehilangan keanjalan dan ketegasan, dan kontur "terapung", perlu mencari cara untuk membetulkan keadaan. Kosmetologi moden menawarkan alternatif kepada kaedah pembedahan radikal. Kami akan bercakap tentang peremajaan muka menggunakan pelbagai prosedur mengangkat.

Plasmolifting adalah kaedah suntikan untuk meremajakan kulit wajah

Dari usia tertentu, kulit menjadi kendur, bengkak, dan kedutan muncul lebih banyak. Wajah kelihatan letih kerana kening dan kelopak mata yang jatuh dan munculnya lipatan nasolabial. Tanda-tanda visual penuaan yang dapat dilihat oleh orang lain tidak menanamkan keyakinan pada seorang wanita.

Semua titik ini dikaitkan dengan perubahan dalam sistem aponeurotik otot dangkal SMAS (sistem aponeurotik otot superfisial). Ini adalah kawasan otot muka yang meregang dari semasa ke semasa, menyebabkan kontur "kendur". Otot tidak lagi dapat menahan bentuk kulit. Ini adalah apabila kosmetik perkakasan datang untuk menyelamatkan dengan selamat, berkesan dan kurang traumatik daripada kaedah pembedahan plastik Mengetatkan kulit termasuk SMAS facelift dan teknologi lain.

Apa itu face lift

Cara paling mudah untuk menegangkan kulit adalah dengan menggunakan krim. Anda boleh mendapatkan face lift setiap hari di rumah jika anda menyimpan stok cermin mata berharga. Ia jauh lebih murah daripada kosmetik perkakasan, dan selain itu, ia tidak begitu menakutkan.

Krim mengangkat untuk muka dibahagikan kepada siang dan malam, dengan tujuan sempit - anti-penuaan. Mereka juga boleh berbeza dengan ketara dalam konsistensi (seperti gel, ringan atau agak padat). Beri perhatian kepada komposisi: kolagen, asid hyaluronik, antioksidan, lemak dan vitamin mesti ada. Ulasan pakar kosmetologi tentang beberapa produk kosmetik mengangkat muka adalah positif jika anda menggunakannya dari umur 30 tahun dan melakukannya dengan kerap.

Topeng semulajadi juga memberikan sedikit kesan mengangkat, anda boleh menggabungkannya dengan selamat dengan perkembangan kosmetik yang canggih. Sebagai contoh, topeng oatmeal dan minyak zaitun. Pilihan lain ialah topeng strawberi (+ putih telur dan beberapa titis minyak aprikot) atau timun (+ tanah liat putih dan jus lemon).

Face lifting serum sangat popular di kalangan beautyholic kerana ia membantu melawan kedutan dan menegangkan bujur. Produk juga mesti mengandungi komponen yang diperlukan untuk peremajaan, seperti dalam krim, serta kompleks peptida. Pembersihan muka di rumah sebegitu merupakan bahagian penting dalam penjagaan kulit Korea.

Ramai wanita melakukan face lift menggunakan facial massager. Contohnya, jed mengurangkan bengkak dan menyokong fungsi limfa. Ia bagus untuk membentuk dan melatih otot yang ketat seperti otot masseter.

Jika anda memutuskan untuk melakukan facelift di pejabat kosmetologi, anda perlu bersedia untuk prosedur itu. Ingat beberapa peraturan penting.

  • Anda harus berhenti merokok dua minggu sebelum facelift (kerana ia menjejaskan aliran darah) dan juga selepas itu semasa tempoh pemulihan.
  • Jangan ambil ubat pencair darah selama dua minggu.
  • Sehari sebelum prosedur, disyorkan untuk mencuci rambut anda supaya tidak menjangkiti jangkitan dan tidur dengan nyenyak.
  • Secara purata, facelift mengambil masa 1 hingga 4 jam. Anestesia digunakan bergantung kepada kerumitan.
  • Selepas prosedur, untuk beberapa waktu adalah perlu untuk menahan diri dari alkohol, elakkan tekanan.

Jenis operasi facelift

Pembedahan plastik membantu apabila perubahan berkaitan usia tidak lagi dapat diperbetulkan oleh prosedur kosmetik.

Mengetatkan kulit bulat

Dengan pengetatan bulat, doktor hanya berfungsi dengan lapisan atas kulit. Itulah sebabnya ia sering dipanggil dangkal. Mengangkat muka dan leher dengan cara ini akan membantu melicinkan kedutan dan membetulkan bujur. Selalunya kita bercakap tentang membetulkan kawasan berikut:

  • bahagian tengah muka;
  • zon frontotemporal;
  • bahagian luar kening;
  • pipi;
  • kawasan sekitar sudut mata;
  • Permukaan depan dan sisi leher.

Selepas operasi anda perlu tinggal di hospital, dan selepas seminggu jahitan akan dikeluarkan. Selepas lapan minggu, bengkak sepatutnya hilang sepenuhnya. Dalam tempoh ini, doktor mungkin mengesyorkan urutan dan terapi fizikal. Anda boleh menghargai foto yang diambil sebelum dan selepas pembedahan angkat muka. Hasilnya menjadi jelas dalam masa 6 bulan. Nuansa utama lif bulat:

  • Ia dianggap paling traumatik dan serius daripada semua campur tangan.
  • Kesannya berlangsung selama beberapa tahun - adalah wajar untuk mengulanginya dalam sepuluh tahun.
  • Ia tidak disyorkan untuk wanita di bawah umur 40 tahun.
  • Pengangkatan subkutan hanya menjejaskan lapisan atas kulit - untuk pembetulan kecil.
  • Dengan Smas-Lifting bukan sahaja kulit muka menjadi tegang, tetapi juga lemak dan tisu otot. Ini adalah campur tangan yang lebih mendalam untuk membetulkan kekurangan yang kuat.

Semasa tempoh pemulihan, anda tidak perlu mencuci rambut selama seminggu dan tidur menghadap ke atas untuk tiga hari pertama. Anda juga harus menahan diri dari sukan, kolam renang dan lawatan sauna selama tiga bulan.

Facelift Endoskopik

Pengangkatan endoskopik menyelesaikan masalah menurunkan kening dan menghilangkan kedutan muka di dahi dan di antara kening. Ia juga membetulkan kehilangan kelantangan kawasan tulang pipi dan menghilangkan lipatan nasolabial. Juga, angkat muka ketiga atas serasi dengan blepharoplasty dan angkat muka ketiga bawah dan leher. Dengan kaedah ini, sayatan kecil dibuat di kulit kepala, tidak panjang, dan tidak ada teknik penyingkiran kulit. Mencukur rambut tidak diperlukan.

Dalam kes perubahan berkaitan usia yang sederhana teruk, prosedur dijalankan dengan berkesan dan semudah mungkin. Dan ia akan membantu meremajakan wajah. Walau bagaimanapun, jika terdapat penyelewengan yang ketara, anda perlu beralih kepada kaedah sebelumnya. Masa pemulihan untuk facelift adalah lebih kurang sama seperti untuk facelift. Serta larangan tempoh pemulihan. Nuansa pendekatan endoskopik:

  • Tiada parut yang kelihatan, tetapi untuk beberapa waktu sensasi menarik di kawasan jahitan boleh mengganggu.
  • Diluluskan untuk pesakit dari 30 hingga 45 tahun.
  • Kesan anti-penuaan yang dicapai berlangsung selama lima tahun atau lebih, bergantung pada ciri-ciri individu.

Seperti dengan facelift bulat, campur tangan endoskopik tidak boleh diterima untuk penghidap diabetes, penyakit jantung dan vaskular, penyakit kelenjar tiroid, organ dalaman dan masalah kesihatan lain.

angkat benang

Ia dianggap sebagai prosedur kecil menggunakan benang yang diperbuat daripada bahan yang berbeza. Mereka menguatkan dan menyokong struktur kulit. Di tempat mereka, apabila mereka larut, kolagen muncul, yang meningkatkan keanjalan kulit. Prosedur ini membolehkan anda menghilangkan kedutan dalam, membetulkan bujur muka, dan menaikkan sudut mata dan bibir. Antara campur tangan pembedahan, facelift ini boleh dipanggil yang terbaik.

Benang dimasukkan ke bawah kulit melalui jarum. Doktor membuat takuk dan menghulurkan kulit serta membetulkan benang dalam tisu. Selepas beberapa lama, gentian pengikat terbentuk di sekelilingnya. Mereka membetulkan muka dalam keadaan tegang. Nuansa lain proses:

  • Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan.
  • Operasi mengambil masa kira-kira 40 minit, tidak lebih daripada satu jam.
  • Dibenarkan untuk kanak-kanak perempuan berumur lebih dari 30 tahun tetapi tidak sesuai untuk wanita berumur lebih dari 45 tahun.
  • Obesiti adalah kontraindikasi yang ketat - benang tidak menahan beban beberapa tisu.
  • Tiada tempoh pemulihan, kesan tusukan hilang dalam tiga hari.
  • Adalah penting untuk menjaga wajah dari segi ekspresi muka - ketawa, menangis dan meluahkan emosi yang kuat adalah dilarang selama beberapa hari.

Pengangkatan muka tanpa pembedahan

Setiap wanita mahu kelihatan lebih cantik dan muda tanpa pembedahan. Di samping itu, pilih kaedah yang mempunyai kesan yang berpanjangan. Kami akan bercakap tentang yang paling berkesan.

Lif muka gelombang radio (angkat RF)

Prosedur ini dibandingkan dengan epal yang meremajakan kerana perubahannya dapat dilihat dengan serta-merta. Dengan bantuan gelombang radio frekuensi tinggi dan vakum, doktor boleh membetulkan kekurangan berikut:

  • lipatan dan lipatan kulit;
  • dagu kedua, bujur "terapung" muka;
  • liang diperbesarkan;
  • parut atropik, selepas jerawat;
  • pigmentasi dan kemerahan;
  • kaki gagak dan beg di bawah mata;
  • Menegangkan kulit yang lembap dan kendur.

Berdasarkan ulasan, kebanyakan pesakit berpuas hati dengan hasilnya selepas RF facelift. Kira-kira 90% wanita menyedari hasil cepat peremajaan dan menegangkan kulit, perubahan yang boleh dilihat dengan mata kasar. Kaedah ini mempunyai beberapa kelebihan:

  • Dibenarkan pada bila-bila masa sepanjang tahun.
  • Prosedur ini mengambil masa kira-kira 20 minit dan tidak memerlukan anestesia.
  • Kehangatan yang menyenangkan di kawasan yang terjejas menjadikan prosedur itu menarik.
  • Kesannya meningkat selama beberapa bulan dan bertahan kira-kira dua tahun.
  • Tiada sekatan umur.

Selain facelift, RF body lift juga boleh dilakukan. Doktor boleh membetulkan kawasan yang bermasalah seperti pinggul, perut, décolleté dan leher. Juga menyingkirkan kulit berlebihan yang disebabkan oleh penurunan berat badan yang teruk. Harga facelift sedemikian berbeza-beza bergantung pada kawasan yang anda ingin betulkan.

Mesin angkat muka tersedia secara komersial yang boleh digunakan di rumah. Mereka lebih rendah daripada profesional dari segi kecekapan. Juga, anda perlu berhati-hati apabila terdedah kepada vakum. Tetapi ini perlu dilakukan oleh pakar.

Mengangkat muka dengan ultrasound

Kebanyakan prosedur tidak pergi lebih dalam daripada satu setengah milimeter dan kekal di dalam kulit. Pengangkatan muka ultrasonik kekal sebagai satu-satunya teknologi perkakasan yang mampu mengetatkan tisu pada tahap yang dalam - tahap SMAS. Sehingga 5 ml tersedia untuk prosedur. Ia menghilangkan "lalat", dagu kedua, kulit kendur, meratakan kelegaan dan menegangkan otot leher. Nuansa pendakap adalah seperti berikut:

  • Prosedur ini berlangsung kira-kira sejam, sensasinya agak menyakitkan.
  • Selepas sesi, kemerahan kulit dan sedikit bengkak mungkin.
  • Selepas SMAS mengangkat, wajah terus kelihatan lebih muda - kesannya dianggap kumulatif dan berkembang selama kira-kira lima bulan.
  • Keputusan yang stabil diberikan selama 5 tahun selepas satu sesi.

facelift jarum

Dengan bantuan prosedur perkakasan ini, tenaga gelombang radio dihantar ke lapisan kulit dari 0. 5 hingga 3. 5 mm. Microneedles menembusi kedalaman yang ditetapkan oleh doktor. Kerana ini, kulit serta-merta mengecut dan menebal. Selepas sebulan setengah, proses penjanaan semula dan sintesis kolagen baru bermula.

Facelift berbilang jarum dilakukan di bawah bius tempatan dalam bentuk krim. Anda boleh melakukannya tanpanya. Sebelum itu, kulit dibersihkan dengan antiseptik. Doktor melakukan prosedur menggunakan kartrij pakai buang dengan jarum, jenis muncung dibincangkan semasa perundingan. Jarum mikro bersalut emas. Mengangkat boleh menyelesaikan beberapa masalah.

  • Tegangkan kulit di sekeliling mata.
  • Kontur muka dan kulit yang betul.
  • Selaraskan kelegaan kulit, sempitkan pori-pori.
  • Menyembuhkan parut dan stretch mark.
  • Meningkatkan keanjalan kulit.
  • Keluarkan urat labah-labah.

Selama kira-kira dua hari, muka boleh kekal merah, bengkak adalah ketara. Hasilnya dapat dilihat serta-merta, tetapi keadaan kulit bertambah baik dalam masa sebulan. Ini disebabkan oleh penghasilan perancah kolagen-elastin.

Mengangkat plasma muka

Kaedah ini boleh disuntik dan terdiri daripada pengenalan plasma kaya platelet daripada darahnya sendiri ke dalam pesakit. Plasma darah manusia mengandungi bahan fibrin dan kolagen. Ia tidak menyebabkan alahan dan serasi secara biologi dengan tisu yang memerlukan pembaikan.

Kaedah ini menggerakkan proses anti-penuaan semula jadi. Operasi dilakukan tanpa anestesia, dan selepas itu, sebagai peraturan, tidak ada bengkak, hanya lebam kecil yang mungkin. Menegangkan kulit membetulkan kecacatan berikut:

  • pigmentasi yang tidak diingini;
  • Kehilangan keanjalan, kemerosotan dalam turgor;
  • garis ekspresi yang mudah dilihat;
  • umur kedutan pada kulit;
  • penampilan kelabu dan "penat" muka;
  • selepas jerawat dan jerawat;
  • parut dan tanda regangan pada kulit;
  • Rambut gugur dan keadaan buruk.

Kaedah ini digunakan untuk semua bahagian badan yang mempunyai kecacatan. Ia boleh dilakukan oleh orang berumur 18 hingga 65 tahun - lebih baik pada musim sejuk dan musim luruh. Kesan positif selepas facelift boleh dirasai selepas 10 hari. Seseorang mula menyukai pantulan di cermin selepas suntikan pertama. Seperti semua prosedur, hasilnya bergantung pada umur, keadaan kulit dan komposisi badan.